Vyznáte se v cukru? aneb Proč jsem si oblíbila PANELU

Bílý cukr, třtinový cukr, hnědý cukr, panela… kdo se v tom má vyznat?

Přiznám se, že patříme k těm rodinám, které si občas rády dopřejí něco sladkého. A tak peču, vařím a karamelizuju….  ale když už, tak ať to má alespoň nějaký profit pro naše zdraví, nejenom tu sladkou chuť…

A sladidel je dnes na trhu nespočet, jen si vybrat, že? Dnes nebudu ale psát o způsobech slazení, sirupech ani medu. Chtěla bych vám tentokrát napsat o panele. A o cukru a o tom, jaký je v tom vlastně rozdíl.

Panela, rapadura nebo mascobado, zní to všechno tak exoticky. Co to vlastně je a čím se liší od bílého cukru? A dá se to někde sehnat? A proč bych to měl/a používat?

Jaký je teda rozdíl mezi bílým cukrem, třtinovým cukrem, hnědým cukrem a panelou? Velký. Ale vysvětleme si to pěkně postupně.

Bílý cukr je vyráběn z cukrové řepy, jedná se o tzv. řepný cukr. Při zpracování cukrové řepy na výsledný produkt (kterým je bílý cukr), prochází řepa opravdu dlouhým procesem zpracování, který zahrnuje mnoho různých kroků čistění šťávy z řepy pomocí vápenného mléka, rafinací (přečištěním od zbytků melasy a vlákniny) atd. Výsledkem je bílý cukr tak, jak ho známe, což je produkt zbavený nečistot a zároveň veškerých živin.

Jak trefně praví Wikipedie:

 „Cukr je velmi dobře stravitelná potravina s vysokým obsahem energie (16,8 kJ/g) a téměř žádných dalších živin“.

V průběhu zpracování se řepný cukr oddělí od melasy a rafinací se dále čistí od zbytků melasy. Řepná melasa (na rozdíl od melasy třtinové) se ale používá pouze v zemědělství jako součást krmiv nebo v lihovarnictví a pro potravinářské účely není řepná melasa vhodná.

Třtinový cukr je vyráběn z cukrové třtiny a v průběhu jeho zpracování také dochází k oddělení od melasy. S tím rozdílem, že v případě cukrové třtiny je melasa nositelem mnoha prospěšných látek. Proto je lepší třtinový cukr „nerafinovaný“, který obsahuje i část melasy, obsahuje tedy alespoň nějaké množství lidskému tělu prospěšných látek.

Hnědý cukr je v podstatě řepný cukr, který neprojde rafinací, ale může být a často je „obarvený“ karamelem. Lze ho snadno zaměnit za třtinový cukr, proto je dobré si opravdu přečíst, co si to vlastně kupujete!

 

Panela je ztuhlá nadrcená šťáva vylisovaná z cukrové třtiny. Zpracování cukrové třtiny na panelu je velmi jednoduché.  Cukrová třtina se vylisuje, šťáva se odpaří v několika krocích a ztuhlá šťáva se poté vylisuje do bloků a pak nadrtí.

Výsledný produkt neprochází rafinací, obsahuje tedy i melasu, zdroj mnoha prospěšných látek (vitamínu A, některé vitamíny skupiny B, vitamín C, D, E), nenasycených kyselin, minerálních látek  jako je vápník, železo, draslík, mangan, měď, hořčík, chrom, molybden či zinek atd). Melasa také dodává panele její karamelovou příchuť i barvu. Že je třtinová melasa právem nazývána jako „černý zázrak“ si můžete přečíst ve výše uvedených odkazích nebo třeba i ZDE.

Panela může zcela a ve všech případech nahradit bílý cukr.  Pokud ji použijete do receptu, ve kterém je uvedený bílý cukr, můžete panelu dávkovat v poměru 1:1. Koláčům dodá mírnou pěkně jemnou karamelovou příchuť i barvu a vy si můžete libovat, že jste pro své zdraví udělali alespoň něco málo navíc.

O benefitech panely či rapadury se můžete přečíst také ZDE. Určitě se podívejte, co o panele krásně napsal Jan Sochor v pěkném článku ZDE.

Takže pokud vy či vaše děti máte rádi sladké a chcete mlsat alespoň trochu zdravěji, doporučuji používat místo bílého cukru panelu (nebo samozřejmě kvalitní med, ale o tom tento článek není).

Já osobně používám panelu v případě, kdy se použití medu nehodí  (poznámka –  pokud používáte jako sladidlo med, rozhodně dbejte na kvalitu medu).

No joo, ale kde panelu seženu?

Co třeba ZDE? Nakoukněte do On-line obchůdku Čokoládovny Troubelice 🙂  Nabízí nejen panelu ale i výborné čokolády nebo kakao slazené panelou. Pokud nakouknete, jsem si jistá, že neodoláte!

Proč bych měl/a používat panelu místo cukru?

Protože bílý cukr lidskému tělu nepřináší nic kromě toho, že je sladký. Je zbavený veškerých živin a naopak, při jeho zpracování dochází k tomu, že může navíc obsahovat, ač v malém množství látky, které tělu rozhodně prospěšné nejsou. Například pro pěknou bílou barvu se cukr síří pomocí oxidu siřičitého. Oxid siřičitý je označován jako E220 a rozhodně to není něco, co bychom chtěli dávat dětem, ač v minimálním množství. Na množství oxidu siřičitého v cukru jsou stanoveny limity.

Na rozdíl tomu panela, díky tomu, že obsahuje třtinovou melasu přináší tělu prospěšné minerály i vitamíny.

Najdu někde recepty, ve kterých autor používá panelu jako sladidlo?

Ano, já třeba nedávno dělala pro nás i pro syna moc dobrý makovec  (na cestu na Blaník v chladném podzimním počasí jak dělaný:)) podle receptu z blogu http://detemzdrave.blogspot.cz/. Autorky tohoto blogu se zdravými recepty pro děti panelu dost často používají a tak doporučuji se na jejich blog podívat, najdete zde mnoho a mnoho inspirace.

Závěrem:

To, že je panela bohatá na tělu prospěšné látky nic nemění na tom, že je to sladidlo a její hlavní složkou je sacharóza, tudíž její účinky co se týče sladivosti, vlivu na obezitu, ztukovatění jater, střevní mikrofloru apod. se od účinků cukru neliší.

Proto vždy myslete na to, že všeho moc škodí a mlsejte s mírou!

 

Zajímají vás články na téma kojenci, batolata, malé děti a jejich výživa? Podívejte se i na další články, které vám napoví, proč malým dětem nedávat uzeniny, jak je to s dusičnany a prvními příkrmy pro miminka, nebo jak je to s kojenci a medem. Přečtěte si o tom, že některé věci a výrobky nejsou, jako dřív, nebo o bylinkách a dětech či si přečtěte o tom, jak to je s limity na přidané látky v potravinách vzhledem k dětem. Také si ZDARMA můžete stáhnout zajímavý ebook na téma Palmový olej v kojeneckém mléce, který cituje odborné publikace (nepojednává o ekologii a podobně) nebo ebook na téma „Jak podpořit laktaci, když se kojení nedaří“. Tyto a další články najdete na www.pidizrouti.cz. Ať se vám líbí a jsou k užitku!

 

 

https://www.jansochor.com/photo-blog/panela-kolumbie

http://www.rehabilitace.info/zdravotni/rapadura-a-zdravi-jake-ma-tento-cukr-zdravotni-benefity/

http://www.bio-life.cz/clanky/zdrave-potraviny/sladidlo-panela—ochutnali-jste-uz.html

http://www.cokoladovnatroubelice.cz/panela-bio-trtinova-stava/panela-bio-trtinova-stava–500g–cokoladovna-troubelice/

https://www.vitalia.cz/clanky/bily-nebo-hnedy-vyznejte-se-v-cukru/

http://www.nasevyziva.cz/sekce-cukry/clanek-melasa-cukrova-trtina-330.html

https://www.zivotsdietou.cz/clanky/melasa-cerny-zazrak

https://www.celostnimedicina.cz/melasa.htm

Hledáte odpovědi na otázky ohledně stravování vašeho miminka? Co mu vařit, co už smí jíst a co ne a zajímá vás také proč? Diky mým zkušenostem s přípravou stravy pro nejmenší děti, mé vášni pro dobré a kvalitní jídlo a zároveň touze porozumět tomu, co má vliv na zdraví mého dítěte a proč, pomáhám maminkám zorientovat se ve světě stravy miminek a batolátek. Učím maminky nejen, jak uvařit pro miminko tak, aby bylo zdravé, ale zároveň porozumět stavebním základům stravování malých dětí a v neposlední řadě, jak vše zvládnout, stihnout a přitom zůstat v pohodě. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře